Тема. Ознайомлення з деякими найпоширенішими фразеологізмами
Підготувала вчитель початкових класів Вінникова Світлана Валентинівна
Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема. Ознайомлення з деякими найпоширенішими фразеологізмами
Мета: дати учням загальні відомості про фразеологізми; вчити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення; виховувати бажання здобути знання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійний супровід уроку, підручник, словники, картки, кросворд, роздатковий матеріал.
Хід уроку
- Організація класу
- Продзвенів дзвінок, і настав час зробити ще один крок до пізнання нашої рідної української мови
- Вашими вірними друзями сьогодні, як і завжди будуть:
- уважність і кмітливість;
- швидкість мислення;
- винахідливість;
- витримка і взаємодопомога.
- Готові? Отож зарубіть собі на носі, вам прийдеться працювати засучивши рукава. Якщо щось не вийде – не вішайте носа, а візьміть себе в руки та знову почніть гризти граніт науки. І тоді, в кінці уроку, ви зі своїми світлими голівками будете на сьомому небі від успіху.
- Мотивація навчальної діяльності
- Що за диво - наша мова!
Слово горнеться до слова,
Слово з словом в’яжеться,
Мудра казка кажеться,
Казка чи билиця…
Мова – чарівниця.
- Наша мова не потребує, щоб її вихваляли. Вона говорить сама за себе: ніжна, милозвучна. Тільки вмій нею користуватись. Насамперед це народні пісні, колискові, казки, прислів’я, загадки, а ще фразеологізми, які прийшли до нас із сивої давнини.
- А що ж таке фразеологізми? Як вони утворилися? Щоб відповісти на це запитання ми перенесемося у царство бога морів Нептуна.
- Робота над темою уроку
- Робота над правилом
- Читання вірша Анатолія Качана
У царстві Нептуна – читайте газети! –
Є й інші дива, таємниці, секрети.
Але там панує мовчання велике,
Бо в царстві Нептуна живуть без’язикі.
А хто з язиком, той уміє роками
Надійно тримати язик за зубами.
- Чи можна замінити одним словом вислів «Тримати язик за зубами»? А чи зміниться сенс цього вислову, якщо ми приберемо або змінимо якесь слово?
- Живуть-поживають слова. Ними постійно користуються люди у своєму мовленні. В якийсь момент слова починають зливатися в нероздільні стійкі словосполучення, які за значенням дорівнюють одному слову.
Народ скаже, як зав’яже, а слово народу завжди правдиве.
- На перший погляд це дивно. Але наскільки красивішою, образнішою, багатою є мова людей, які влучно, дотепно вживають фразеологізми.
- Джерела фразеології
Розкрити джерела фразеології мені допоможуть мої помічники. Багато фразеологізмів прийшли:
- з усної народної творчості;
- з античної міфології;
- з Біблії;
- із звичаїв стародавніх народів;
- з літератури (крилаті вислови письменників, які ми вживаємо в своєму мовленні);
- з професійної мови;
- з приказок, прислів’їв.
(Виступи дітей)
Крокодилячі сльози
Цей вираз ґрунтується на старовинному повір’ї, начебто крокодил перед тим як з’їсти свою жертву плаче.
Крокодилячі сльози – про удаване, нещире співчуття кому-небудь, лицемірні сльози
Виносити сміття з хати
Давні слов’яни вважали, що сміття з хати треба спалювати, а не викидати, бо злі люди можуть використати його для чаклунства. А от попіл із печі часто зав’язували у вузлик і викидали на роздоріжжя. Це було оберегом від хвороб. У переносному значенні «виносити сміття з хати» розголошувати, виносити сімейні суперечки на людський осуд.
Бити чолом
У княжу добу на Русі існував звичай: звертаючись до князя, люди низько кланялися, інколи сягаючи чолом землі.
Відтоді у мові закріпився вислів «бити чолом» - кланятись комусь, звертатись з проханням.
Хід конем
Фразеологізм походить із мови шахістів. Усі шахові фігури пересувають на дошці тільки прямо, і лише кінь ходить ламаною у формі літери «Г». Тому його удари часто бувають неочікуваними для суперника.
Ця особливість породила переносне значення вислову «хід конем»: хитро задуманий удар, маневр у будь-якій боротьбі.
Ахіллесова п’ята
За давньогрецькою легендою морська богиня Фетіда, бажаючи зробити свого сина Ахілла безсмертним, невразливим для ворожих стріл, занурила хлопчика у води священної ріки Стікс. Але, занурюючи, вона тримала його за п'яту, якої не торкнулася вода, і п'ята виявилася незахищеною. Ахіллес виріс непереможним воїном. Однак в одному з боїв Паріс, супротивник Ахілла, пустив стрілу в п'яту Ахілла і вбив його.
З того часу всяке слабке, вразливе місце людини називають «ахіллесовою п'ятою».
- Гімнастика для очей за професором Ждановим
Тож. Щоб наші очі «не губилися» (втомилися), «не взялися сном» (так кажуть про тих, хто дрімає під час уроку) зробимо зарядку для очей. Сіли зручненько
4. Групова робота. Замінити вислови синонімами з довідки.
Картка 1
Боже теля - _____________
Кури не клюють - _____________
Дати драпака - ______________
Байдики бити - _______________
Одного поля ягоди - _______________
Має голову на плечах - ______________
Слова для довідки: розумний, ледарювати, схожі, добрий, багато, втекти.
Картка 2
Світла голова - _____________
Хоч лопатою горни - _____________
Дати ногам волю - ______________
Хоч мотузки крути - _______________
Одного гніздечка птиці - _______________
Ані за холодну воду - ______________
Слова для довідки: розумний, ледарювати, схожі, добрий, багато, втекти.
Картка 3
Одним миром мазані - _____________
Має розум в голові - _____________
Сидіти склавши руки - ______________
Накивати п’ятами - _______________
Хоч до рани прикладай - _______________
Як піску морського - ______________
Слова для довідки: розумний, ледарювати, схожі, добрий, багато, втекти.
Картка 4
Хоч мички мич - _____________
Як цвіту по всьому світу - _____________
Аж п’яти горять - ______________
Голова варить - _______________
Сім неділь на тиждень справляти- _______________
Як дві краплі - ______________
Слова для довідки: розумний, ледарювати, схожі, добрий, багато, втекти.
Картка 5
Мухи не скривдить - _____________
Ні проїхати , ні пройти- _____________
Ґав ловити - ______________
Унести ноги - _______________
Розуму палата- _______________
Обоє рябоє - ______________
Слова для довідки: розумний, ледарювати, схожі, добрий, багато, втекти.
Висновок. До фразеологізмів можна підібрати синонімічну пару. А де синонім, там і антонім.
Фізхвилинка
- Парна робота. Добір антонімічної пари.
Кіт наплакав
Рукою подати
Набрати в рот води
На сьомому небі
Жити на широку ногу
Останнє віддасть
Розв’язати язика
Перебиватися з хліба на воду
Кури не клюють
У чорта на рогах
З батька рідного здере
Осипати попелом голову
- Гра «Віднови фразеологізм»
Жив-був Краб-Словоїд.
Їв слова він на обід.
Ось поїв і наші з чаєм.
Встав, яких не вистачає.
- Язика чесати.
- Купувати кота в мішку.
- Як кіт наплакав.
- Жити як кіт з собакою.
- Зарубай собі на носі.
- Впізнай фразеологізм за інсценуванням
- За двома зайцями.
- Робити з мухи слона.
- Змокнути до нитки.
- Водити за носа.
- Тягнути кота за хвіст.
- Підсумок уроку
- Гра «Впізнай місто»
- Київ засновано більше 1500 років тому трьома братами Києм, Щеком, Хоривом та їхньою сестрою Либідь. Саме цей монумент є одним з візитівок столиці.
- А ось історія нашого Богодухова розпочалася 355 років тому. Але вона не менш історична та захоплююча. Нашому місту є чим пишатися.
- Один із найвідоміших крилатих виразів про Київ – «Язик до Києва доведе».
Є різні тлумачення цього вислову й різні історії, якими оповите його походження, але одне можна сказати точно: народна мудрість акцентує тут увагу на необхідності цікавитись, розпитувати, бути комунікабельним.
А ось на скільки ви сьогодні були допитливими, на скільки оволоділи знаннями про фразеологізми, ви оціните самі.
- Домашнє завдання
- Не я вас, а ви самі себе виведете на чисту воду. Завдання на вибір.
Картка
- Добери до кожного фразеологізму синонімічну пару і заміни одним словом
Золоті руки
Як оселедців у бочці
І за холодну воду не братися
Знімати стружку
Ні пари з вуст
Точити ляси
Правити теревені
Тримати язик за зубами
Намилити шию
Майстер на всі руки
Сидіти склавши руки
Яблуку ніде впасти
|