Тема уроку. Права дитини.
Мета уроку.
- познайомити учнів з поняттями «права дитини», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті;
- формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» згідно з Конвенцією ООН і Конституцією України;
- розвивати культуру мовлення; вміння аналізувати; розвивати творчі здібності дітей;
- виховувати любов до Батьківщини; правову грамотність; повагу до людей и до себе, почуття гідності, відчуття своєї національної приналежності, розуміння того, що людина живе в багатовимірному світі й повинна вміти користуватися своїми правами.
- Встановлювати гармонійну взаємодію обох півкуль головного мозку.
Підготувала. Вчитель початкових класів Бобрик Наталія В’ячеславівна
Хід уроку
І. Гармонізація простору
-Діти, у нас сьогодні чудовий незвичайний день! Ви такі гарні, усміхнені! На урок до нас завітало багато гостей, ми дуже раді їм! Подивіться у вікно, яка чудова весняна погода. Посміхніться сонечку, деревам, пташкам, один одному. Відчуваєте, як від ваших посмішок затишніше і світліше стало в класі!
2. Створення кола об’єднання.
Візьміться за руки. Кожен з нас – це часточка світу. Ми любимо себе,ми любимо один одного і все, що нас оточує (утворення ланцюжка любові та дружби).
Любов, Добро всім, хто праворуч від мене!
Любов, добро всім, хто ліворуч від мене!
Любов, добро всім, хто переді мною!
Любов, добро людям на планеті Земля!
- Прошу сідайте за парти ми продовжуємо роботу.
- У мне сьогодні чудовий настрій!
- З яким настроєм прийшли ви на урок?(показують)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Уявіть собі на хвильку, що ви опинилися на острові, де ніхто не живе. Чого вам бракуватиме над усе? ( відповіді дітей)
- Більшості бракує друзів, спілкування, тому,що ми з вами – люди, й живемо серед нам подібних. А робить нас людьми не народження,не країна, в якій ми народилися, а те,що ми живемо і зростаємо в людському суспільстві. Кожна людина має почуття, здібності, характер. Кожна людина неповторна.Діти, кожен має свою родину, свою домівку, свою долю, свій характер, маєте різних друзів. Через те, що ви такі різні інколи виникають суперечки. Але ви завжди повинні пам’ятати, що ніколи не можна ображати людину, не можна принижувати людську гідність. Тому люди живуть, дотримуючись певних правил. Без правил життя було б просто не можливе..
Ви прийшли до школи і відразу ж познайомилися із правилами для учнів, щоб легко було вчителям навчати, а вам - вчитися.
Сідаєш у автобус, трамвай чи поїзд – перед тобою правила для пасажирів.
Заходиш у кінотеатр – і тут свої правила, яких повинні дотримуватись глядачі.
Коли ти йдеш вулицею, ти – пішохід, і зобов’язаний виконувати правила дорожнього руху.
Навколо нас – дуже багато правил. І серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні ми поговоримо про ті важливі закони, за якими живете ви, діти.
Тема нашого уроку: «Права дитини». Сьогодні наша зустріч присвячена правам кожної дитини нашої країни. Ми не лишедізнаємося про права, а йзрозуміємозначущістьважливихдокументів про права дитини. Дізнаємося про те, якізаконизахищають і охороняютьдітей у нашійкраїні.
ІV. Сенсорно — моторний етап
Вивчення нового матеріалу в оптимально – функціональному стані ( звучить спокійна фонова музика)
Займіть зручне положення. Закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Уявіть як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими. Відчуйте свою розслабленість. Усміхніться і уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтесь.
Уявіть, що ми вирушаємо в подорож . Нас запросила хмаринка. Ось вона . Зручніше сідайте на хмаринку. Потрогайте її. Вона дуже м’яка, ніжна та злегка нас похитує. Відчуйте, як вас перехоплює радість через те, що ви подорожуєте хмаринкою. Подорож почалася.
Хмаринка разом з вами повільно піднімається в синє небо. Відчуйте як вітер віє у ваші обличчя. Ласкаві промінчики сонечка також торкаються ваших личок,підставте їм свої личка. З висоти можна побачити багато. Хмаринка пропливає над річкою, вода в річці чиста. Спокійна та така прозора, що вам видно як у воді граються жваві рибки. Послухайте, які слова вона вам промовляє Конституція, Конвенція, Декларація. Вдихніть вітер свободи. А ось ми пропливаємо над лісом. Уявіть собі, як переливаються всіма фарбами листя дерев під сонячним променем, як виблискують на листочках крапельки роси. Ви вдихаєте свіже вранішнє повітря, шовкова трава ніжно лоскоче ноги, гілки дерев вітають вас своїми вітами, співають ваші улюблені мотиви. Ми продовжуємо подорож та ось із-за лісузновуз’являєтьсярічечкай ми пропливаємо над нею, а крапельки води утворюють нові слова і ми читаємо : Конституція, Конвенція, Декларація. А ось ми побачили галявину, а на залитій сонцем галявині, червоніють суниці. Ви зриваєте соковиті, стиглі плоди, відчуваєте у роті їх солодкість. З – під куща виглядає їжачок. Він торкається своїм вологим носом протягнутої до нього руки і тікає. Ви смієтеся та на хмаринці пливете далі. Вам легко та спокійно. Та все ж таки прийшов час повертатися . Пошліть свою любов і слова подяки до хмаринки за подорож. Візьміть у руки те чим можна написати: крейду, шматочок вугілля, а може чарівну паличку і напишіть слова, які чули від річки та лісу: Конституція. Конвенція, декларація.
Відчуйте ступні ніг, прилив сил до рук та ніг. Відчуйте спину, плечі. Усміхніться і зробіть глибокий вдих. Повільно, кожен в своєму режимі повертайтесь у клас. Відкрийте очі, потягніться. Поверніть голову направо, наліво. Посміхніться сусідам, які сидять зліва і справа.
Давайте обговоримо: кому що вдалося побачити.
V. Символьний етап.
1. Бесіда
- Що ви уявили під час уявної прогулянки?
- Які кольори ви бачили?
- Які слова шепотіли вам річка та ліс?
- Намалюйте той образ, який ви уявили.
2. Створення образону.
( Діти малюють той образон, який вони уявили. Розповідають про те, що намалювали, які слова запам’ятали, показують образони один одному)
3. Перевірте правильне написання слів ( слайд)
4. Вправа «сходинки» (учні повторюють слова)
Фізкульхвилинка ( малюємо 8)
- І. Логічний етап
- Діти, згадайте, будь ласка, які нові слова ви почули.
Зараз ми дізнаємось, що вони означають.
Конституція - основний закон держави, який визначає основи суспільного ладу, державний устрій, права та обов’язки громадян.
- ООН «Про права дитини» – головнийміжнародний документ шодозахистудітей .
Декларація– офіційне проголошення основних принципів, а також документ, в якому вони викладені.
ООН (Організація Об’єднаних Націй )– міжнародна організація, до якої входить більше 150 країн світу, утворена в 1945р.
Більш детальнішу інформацію підготували нам учні:
Перша дитина:
Головний закон нашої країни — Конституція України. Конституція України прийнята на V сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. 28 – червня оголошено Днем Конституції.
Вона складається із вступної частини і 161 статті. В статтях Конституції сформульовані права і обов'язки громадян України. На основі Конституції складаються всі інші закони. Розділ про права людини — один з найважливіших у Конституції нашої країни.
Ми — громадяни України і у нас і є обов'язки перед Вітчизною, перед своїм народом, перед іншими людьми, перед своїми рідними і близькими Головний обов'язок — поважати права інших!
Друга дитина:
Конвенція ООН про права дитини проголошена у 1989 р. Конвенція ООН «Про права дитини» - головний міжнародний документ щодо захисту дітей. Він складається з 54 статті, написані 6 мовами. Конвенцію підписали всі прогресивні країни світу. В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. Згідно з цією угодою, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон України про охорону дитинства .
6. Перегляд відеофільму про права дітей
Завдання перед переглядом
- Уважно подивіться відеоролик і запам’ятайте права дітей.
7. Бесіда після перегляду
- Так які права мають діти? Назвіть їх.
- Назвіть документи, де записані права дітей.
8. Робота з документами( робота в парах) «Знаємосвої права»
У вас на партах лежать роздруковані основні статті Конвенції ООН «Про права дитини» і листочок №1 з тестовим завданням. Вам потрібно, прочитавши відповідні статті Конвенції, вибрати правильну відповідь тесту ( одну з трьох) .
1. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якоговіку ми вважаємосядітьми?
А)до 16; б)до 21; в)до 18 (якщо за законом, застосованим до цієїдитини, вона не досягаєповноліттяраніше)
2. Згідно ст. 18 Конвенції ООН про права дитини, хтонесеосновнувідповідальність за розвитокдитини, за створення умов для їївсебічногорозвитку?
А)школа б) батьки; в)вулиця
3. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожнадитинапіслянародження і з моменту народженнямає право на:
А)окремежитло; б)ім’я; в)свідоцтво про народження
4 . Ст. 6 Конвенції ООН про права дитинидекларує право на
А)життя; б)воду; в)повітря
5. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитинидекларує право на
А)безкоштовнелікування; б)утримуваннядомашніхтварин; в)освіту
6. Яка статтяКонвенції ООН про права дитинидекларує право навідпочинок і дозвілля?
А)33; б)32; в) 31
9.Перевірка роботи в парі ( слайд)
1 в, 2 –б, 3-б, 4-а, 5 – в, 6 – в.
10. Робота зі схемами
Основні права дітей ще зобразили схемами. Давайте їх розшифруємо: перед вами схеми основних прав . Я буду читати вам віршик про певне право, а ви піднімаєте відповідну схему.
1) Право на повноцінне харчування.
У сім’ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров’я, і навчання.
2)Право на медичну допомогу.
Якщо погано стало нам,
Батьки заб’ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
3) Право на освіту.
Дитина має право на освіту.
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш ти в житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
4) Право на любов та піклування.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
5) Право на відпочинок і дозвілля.
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити
- Молодці. Ви добре потрудилися давайте і ми відпочинемо.
11. «Захищаємо права казковихгероїв»
(зачитуютьсяуривки з відомихказок.Потрібноназватиякі права, згідноКонвенції ООН про права дитини, булипорушені)
( робота в групах)
1. Народна казка «Вовк і семеро козенят»
«… І тут вовкувірвався до хатинки. Злякалисякозенята й нумоховатисяхтокуди… Але вовкїхусіхзнайшов і довго не розбирався: роззявивсвоюпащеку та проковтнувусіх по черзі…»
(Вовк порушив право на життя.Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини)
2 . Ш.Перро «ПопелюшкаабоКришталевийчеревичок»
« - А що, Попелюшко, хотілося б тобіпоїхати на бал? – запитувалисестри, поки вона розчісувалаїх перед дзеркалом.
- Ой, щови, сестрички! Ви смієтеся з мене!
- Авжеж. Хто ж тебе такунечепуру пустить…
І ось нарештіочікуваний день настав. Мачуха та сестрипоїхали. Попелюшкадовгодивиласяїмуслід, а коли їхня карета зникла за поворотом, вона затулилаобличчя руками і гірко заплакала.»
(Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок. Ст. 31 Конвенції ООН про права дитинизазначає,щодитинамає право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, яківідповідаютьїївікові.)
- . Українська народна казка «Кривенькакачечка»
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тількиповнопір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшладівчину в хату та зараз до гніздечка – ажгніздечка нема.
Дівчина й каже:
- Я довіку жила б у вас, якбиви не спалили могогніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особистежиття.Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
4. Н. Забіла «Зайчикова хатка»
Сірий зайчик та лисичка.
Зайчик – в хатцілуб’яній,
а лисичка – в крижаній.
Ось постукала в віконця
Тепла сонячна весна,
І розтанула на сонці
біла хатка крижана.
Лиска почала зітхати:
- Як я житиму без хати?
Зараз зайцяпрожену
Й влізу в хатку луб’яну!
Де вже зайчику малому
Довелось тікати з дому
(Лисиця порушила право зайчика на недоторканістьжитла.Ст.16 Конвенції ООН про права дитини)
- . О. Толстой «Золотий ключик, абоПригодиБуратіно»
«ВінсхопивБуратіно, віднісйого до комори театру і повісив на гвіздок.
Повернувшись, віннасварився на ляльоксемихвостим батогом, щоб вони вели виставудалі…Карабас Барабассіввечеряти. У вогнищібулозамало дров. Тодівінляснув у долоні. ПрибіглиАрлекін і П’єро.
– Принесіть - но сюдицьогогульвісуБуратіно, - сказав синьйор Карабас Барабас.
– Вінзроблений з сухого дерева, я йогопідкину у вогонь, моя печеняшвидкозасмажиться.
Арлекін і П’єро впали навколішки, благалипожалітинещасногоБуратіно.
- А де мійбатіг? – загарчав Карабас Барабас.
Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздкаБуратіно й потягли на кухню»
(Тут порушено Ст.19 Конвенції ООН про права дитини, а саме право на захиствідусіх форм фізичного та психологічногонасильства, абонедбалогоставлення, грубого поводження з боку батьків, законнихопікунівчи будь – якоїіншої особи, яка піклується про дитину.)
- І. Лінгвістичний етап
Згадайте на чому ми сьогодні подорожували? Де під час подорожі вперше почули назви законів про права дитини? Так вперше ці слова підказала в нам річка. А річка — це вода, а вода — це життя. Також вода це носій інформації. Вона впитує в себе всю інформацію, що нас оточує. Так і наша водичка, яку ми налили в склянки на початку уроку, разом з вами сприймала всю інформацію. Випийте водичку і разом з нею ще раз згадайте назви та зміст документів про права дитини. ( діти п'ють водичку)
Щоб перевірити ваші знання, я підготувала анкетку
Анкета.
Прізвище та ім'я учня_________________________________
Тема уроку____________________________________________
- Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей:
А) Декларацію прав дитини;
Б) Конвенцію прав дитини;
В) Закон України про права дитинства.
2. Який документ прийняла Україна про права дитини у 2001 році?
А) Декларацію прав людини;
Б) Конвенцію прав дитини;
В) Закон України про охорону дитинства.
3. Як називається основний закон України, де записані всі права і обов’язки?
А) Декларація прав дитини;
Б) Конвенція прав дитини;
В) Конституція України.
4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:
А) обов’язок;
Б) право.
5. Це те, що ти можеш робити:
А) обов’язок;
Б) право.
( збирає вчитель)
Вірш напам’ять
Творити, дихати, учитись,
-
-
Я маю право наздоров’яохорону
Яка б не трапиласьбіда,
Щобизавжди в моємудомі –
Спокійноюбула моя сім’я.
Обіцяю добре вчитись
Я маю право на освіту.
На чисту воду і на хлібдухмяний
Я маю право раз і на завжди
Потрібне, щобздоровими росли
Я маю право на веселку і весну,
На щедруосінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежночарівну,
І на лани ізстиглим житом.
На золотавесонце в небесах,
Що щедро Українузігріває,
На соловейка співв гаях,
І на любовбатьків, безмежну і безкраю.
- ІIІ. Підсумок уроку
Ось і підійшов до кінця наш урок.
Який настрій у вас зараз? (показують)
Прошу вас продовжити речення…
Я зрозумів…
Я навчився…
|